Listar por autor
Mostrando publicaciones 1-12 de 12
-
A framework for building safe and effective school environments: Positive behavioral interventions and supports (PBIS)
Horner, Robert; Monzalve-Macaya, Manuel (2018)Abstract: Schools throughout the world strive to establish safe and effective learning environments. One consistent challenge is student aggression, acting-out, withdrawal, and insubordination. The historic response to ...
-
Adaptations of check-in/check-out to meet the needs of high school students
Kittelman, Angus; Monzalve-Macaya, Manuel; Flannery, K. Brigid; Hershfeldt, Patricia A. (2018)Check-In/Check-Out (CICO) is a preventative Tier 2 intervention with demonstrated evidence in decreasing problem behaviors and increasing academic engagement for elementary and middle school students (Bruhn, Lane, & Hirsch, ...
-
Evaluación funcional de la conducta: una herramienta crucial en el diseño de planes de apoyo conductual individualizados
Machuca Jorquera, Bárbara; Pérez-Velásquez, Francia; Monzalve-Macaya, Manuel (2021)La Evaluación Funcional de la Conducta (Functional Behavioral Assesment; FBA por su sigla en inglés) es un término genérico para referirse a varios métodos utilizados para identificar variables ambientales que desencadenan ...
-
Examinando adaptaciones a la intervención check in check out (CICO) en contextos escolares: una revisión sistemática
Vásquez-Moreno, Nicolle; Monzalve-Macaya, Manuel (2021)La conducta es un aspecto importante del desarrollo de todos los organismos, ya que es un componente inherente, moldeado por la interacción con el contexto y que entrega características del actuar de los individuos. En la ...
-
Examinando la formación en manejo y apoyo conductual en el aula y sentido de eficacia de futuros profesores
Monzalve-Macaya, Manuel; Sánchez Contreras, Sofía; Díaz-Levicoy, Danilo A. (2023)La presente investigación tiene como objetivo caracterizar el nivel de formación en manejo y apoyo conductual en el aula y el nivel de autoeficacia de estudiantes de pedagogía. La metodología es de tipo cuantitativo, no ...
-
Nivel de conciencia fonológica en estudiantes con funcionamiento intelectual limítrofe
Muñoz Oyarce, Ma. Francisca; Monzalve-Macaya, Manuel; Almonacid-Fierro, Alejandro; Merellano-Navarro, Eugenio (2020)La conciencia fonológica aparece en la literatura como uno de los mayores predictores del aprendizaje y, consecuentemente, como uno de los mecanismos fundamentales para alcanzar el dominio de la lectura. Aunque existe un ...
-
Perspective of teaching in university professors: case study in a chilean university
Merellano-Navarro, Eugenio; Muñoz Oyarce, Ma. Francisca; Rios Chandia, Marta; Monzalve-Macaya, Manuel (2021)The present study aims to critically analyse university teaching from the perspective of the actors themselves, since the exercise of teaching allows the teacher to look at their pedagogical practice, interpret it, and ...
-
Promoting inclusion through evidence-based alternatives to restraint and seclusion
Monzalve-Macaya, Manuel; Trader, Barbara; Stonemeier, Jennifer; Berg, Tricia; Knowles, Christen; Massar, Michelle; Pinkelman, Sarah; Nese, Rhonda; Ruppert, Traci; Horner, Robert (2017)The use of restraint and seclusion in schools has been identified repeatedly as an approach that is overused, misused, and potentially dangerous. In this article, we emphasize the importance of an approach to supporting ...
-
Sentido de eficacia de estudiantes de pedagogía de una universidad chilena
Monzalve-Macaya, Manuel; Díaz-Levicoy, Danilo A. (2022)El objetivo del trabajo fue analizar el grado de competencias y sentido de eficacia que presentan los estudiantes de peda-gogía de una universidad chilena para responder a las necesidades de los estudiantes. Para dar ...
-
Teachers’ social representations of inclusive education: a systematic review of literature 2010-2020
Muñoz Oyarce, Ma. Francisca; Monzalve-Macaya, Manuel; Sepúlveda Vallejos, Sergio (2023)The inclusive education approach refers to the promotion of educability, welcoming all students in the same space. In this context, the systematic review aims to analyze the social representations of teachers about inclusive ...
-
The impact of the contextual fit enhancement protocol on behavior support plan fidelity and student behavior
Monzalve-Macaya, Manuel; Horner, Robert (2021)The contextual fit of a behavior support plan refers to the extent that the procedures of the plan are consistent with the knowledge, values, skills, resources, and administrative support of those who are expected to ...
-
What constitutes a ‘classroom problem’ for today's teacher?: an exploratory study
Sepúlveda Vallejos, Sergio; Muñoz, Carla; Contreras, Claudia; Monzalve-Macaya, Manuel (2023)Teachers face situations that are difficult to solve, which affect their practices in the classroom. Teachers´ability to face problematic situations been related to educators' adaptive and metacognitive capacity. This study ...