Listar por materia "Mathematics education"
Mostrando publicaciones 1-12 de 12
-
Advances and trends in research on mathematical working spaces: a systematic review
(2024)This study addresses the research developed around the theory of mathematical working spaces (MWS). To this end, factors such as researchers’ country of origin are considered, as well as methodological characteristics, ...
-
Análisis de las actividades sobre variabilidad estadística en los libros de texto de educación secundaria: una mirada desde las propuestas internacionales
(2021)El propósito de este trabajo es analizar las actividades sobre variabilidad en los libros de texto de educación secundaria, que proporciona gratuitamente el Ministerio de Educación chileno, de acuerdo con las directrices ...
-
Artificial intelligence in mathematics education: a systematic review
(2024)[Objective] This study aims to analyze the current state of research on artificial intelligence (AI) in mathematics education, its applications, and its role in teaching and learning processes. [Methodology] A systematic ...
-
Competencia reflexiva en formadores del profesorado de matemática
(2020)El artículo presenta un estudio sobre el desarrollo de la competencia reflexiva en formadores del profesorado de matemática en etapa inicial. El objetivo es describir el ciclo formativo con el que se desarrolló esta ...
-
Epistemological beliefs in mathematics teacher educators: an exploratory study in Chile
(2025)In Chile, mathematics results are insufficient at the school level. To address this problem, the need to rethink teaching has been raised. Evidence indicates that epistemological beliefs are at the basis of pedagogical ...
-
Errores matemáticos persistentes al ingresar en la formación inicial de profesores de matemática: el caso de la linealidad
(2022)El objetivo de esta investigación fue identificar errores persistentes de conceptos y procedimientos matemáticos, en particular, la inadecuada aplicación del concepto de linealidad, e implementar situaciones de aprendizaje ...
-
Guidelines to develop computational thinking using the Bee-bot robot from the literature
(2023)The recognition that the development of Computational Thinking (CT) has been achieved in the educational systems of different countries implies, in some cases, the challenge of integrating its development into mathematics ...
-
Interdisciplinary mathematics education: a systematic review
(2025)Research in mathematics education and interdisciplinarity is varied and extensive, covering multiple approaches that reflect a growing interest in this type of perspective. The objective of this study is to systematize the ...
-
El proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile
(2018)El propósito del estudio fue analizar las concepciones que poseen estudiantes de Pedagogía del primer y último año de titulación (n=50) hacia la enseñanza de las Matemáticas a partir de tres dimensiones: 1) las matemáticas ...
-
Reflections of future kindergarten teachers on the design of a mathematical instruction process didactic sequences with the use of robots
(2022)The purpose of this study is to analyze the reflections of future kindergarten teachers when designing didactic sequences with the use of the bee-bot robot. A qualitative methodological design was followed to achieve ...
-
Sistema de creencias de los futuros maestros sobre educación para el desarrollo sostenible en la clase de matemática
(2020)En este estudio se indaga en el sistema de creencias de futuros profesores chilenos de educación infantil y de educación primaria respecto de sus competencias para incorporar la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) ...
-
Sustainable development education for training and service teachers teaching mathematics: a systematic review
(2023)This study conducted a systematic review following the guidelines of the PRISMA statement, with the aim of analyzing the scientific production on Education for Sustainable Development (ESD) in in-service and pre-service ...