Listar Producción Académica por autor
Mostrando publicaciones 1-8 de 8
-
Communicative competences required in initial teacher training for primary school teachers of spanish language in contexts of linguistic diversity
The main objective of this research was to explore communication competence traits deemed as essential for initial teacher training of schoolteachers of language – in both the Spanish and Mapuzugun – by primary school ...
-
Construction of educational knowledge with the Mapuche community through dialogical-kishu kimkelay ta che research
This paper reports the development of a Mapuche education programme in the context of indigenous demands and claims in relation to education, specifically the Bafkehce Mapuche community who live in the Araucanía Region of ...
-
Dialogic-kishu kimkelay ta che educational research: participatory action research
The focus on the dialogic-kishu kimkelay ta che method is the result of extensive research, debates and reflections contextualized in the territorial, cultural, linguistic and social diversity of central-southern Chile. ...
-
Enseñanza de la comunicación oral en contexto indígena
Vásquez Ramírez, María Paz; Del Pino, Miguel (2022)La comunicación oral como eje en el plan de estudio escolar en Chile es un tema relevante para las comunidades indígenas mapuche de la Región de La Araucanía, sobre todo, porque la oralidad es la fuente de conocimiento ...
-
Evaluación en contexto MAPUCE BAFKEHCE: las voces del profesorado en la Araucanía
Del Pino, Miguel; Cubillos, Froilán; Pinto, Diego (2019)Esta investigación se realizó en contexto indígena MAPUCE BAFKEHCE, en la Región de la Araucanía, Chile. Con el fin de generar una evaluación de aprendizajes que sea pertinente a su cultura y lengua, se propuso como ...
-
¿Hay que formar a los docentes en políticas educativas?
Esta investigación da cuenta de la formación inicial docente en política educativa por medio de la construcción de cinco estudios de casos situados en la región del Biobío, Chile. Tres de ellos con actores de la formación ...
-
Principios movilizadores y formas de organización de aulas comunitarias dialógicas
Ferrada, Donatila ; Astorga-Lineros, Blanca; Dávila, Gianina; Del Pino, Miguel; Bastías-Díaz, Cecilia (2023)Las aulas comunitarias dialógicas son experiencias inéditas de transformación educativa al interior del sistema educativo formal chileno, de allí su interés científico. Esta investigación quiso conocer ¿cuáles son los ...
-
Towards a sustainable and harmonized education in the mapuche context
Del Pino, Miguel; Berres, S. (2020)The intercultural education in the Mapuche context has been generating many criticisms in the Chilean context. One of the main criticisms is that intercultural education programs have been imposed by the State, but do not ...